Minä instagramissa @ida1da

tiistai 14. lokakuuta 2014

Ensimmäinen, Mustikka & Kaneli

Tästä se alkaa, ensimmäinen blogikirjotukseni ikinä! Hui!
Olen 22-vuotias Vantaalainen toisenvuoden restonomiopiskelija. Rakastan ruoanlaittoa ja siksi olenkin opiskellut Ravintolakoulu Perhossa ravintolakokiksi. Kokin töitä en juurikaan ole tehnyt, mutta palo ruoanlaittoon on säilynyt ja päivittäin kokkailenkin poikaystävälleni Joonakselle ja pikkusiskolleni Amandalle.

Viimeisten parin vuoden aikana olen kiinnostunut terveellisistä elämäntavoista ja harrastanut urheilua aktiivisesti. Tällä hetkellä noudatan pt:n tekemää ruokavaliota ja kunto-ohjelmaa hyvinkin kurinalaisesti. Tästä johtuen en juurikaan herkuttele vaikka makeasta kamalasti pidänkin. Olen siis joutunut kehittelemään itselleni terveellisiä välipaloja jotka tyydyttävät pahimman herkkuhimoni. Näin elämääni saapui Smoothie :D

Miksi kirjoittaa blogia vaikka kirjoittaminen ei ole koskaan ollut juttuni? Älkää siis tappako mua sadoista kirjotusvirheistä, niitä tulee olemaan paljon! Olen siis jo jonkun aikaa tehnyt smoothieita, mutta yleensä aina samoista raaka-aineista ja mansikkajugurttismoothie on pikkuhiljaa alkanut tulla korvista ulos. Löysin kirjakaupasta aivan ihanan Smoothiekirjan, mutta en raaskinut sitä ostaa. Täytin syyskuussa vuosia ja sain Joonakselta syntymäpäivälahjaksi  Eliq Maranikin kirjoittaman Smoothiet makua, vitmamiineja ja virkeyttä kirjan. Mikä ihanuus! Tästä sainkin idean. Mitä jos aloittaisin kirjoittamaan blogia smoothiesta? Halusin tähän lisätä itselleni vielä pikkuisen lisähaasteen. Minun tulee valmistaa kirjan 114 smoothieta ja aikaa on  228 päivää.
Aloitan tämän haasteen tänään 14.10.2014 ja minun tulisi olla valmis 30.5.2015 mennessä. Miten tässä käy, se jää nähtäväksi. :)

Tulen smoothieiden valmistuksessa käyttämään OBH Nordican blenderiä. Kirja kehottaa käyttämään mehustinta, mutta sellaista minulla ei vielä ole. Yritän siis selvitä ilman. Muokkaan välillä smoothieta tarpeiden mukaisiksi, esimerkiksi tähän ensimmäiseen smoothieeseen lisäsin pikkaisen maustamatonta jogurttia. Tulen antamaan teille reseptit jokaiseen smoothieseen ja kerron sitten miten niitä olen muokannut ja pidinkö niistä vai en ja mikä meni mönkään jos en jostain pitänyt. En voi sietää banaania ja muutamassa ohjeessa sitä on, joten voi olla että nämä smoothiet maistatan muilla.

Ensimmäinen smoothieni on nimeltään Mustikka ja kaneli.

@ Smoothiet, Makua, vitamiineja ja virkeyttä
Eliq Maranik


Tein tästä välipalan, joten lisäsin ohjeeseen 1 dl verran maustamatonja jogurttia. Näin smoothiesta tuli täyttävämpi ja täyteläisempi. Rakastan kaikkea mikä liittyy jouluun ja näinollen kanelin lisääminen smoothien joukkoon kuulosti ihanalta.
Ensimmäiseksi koekaniiniksi joutui Amanda, joka avusti minua smoothien valmistuksessa. Pidimme todella paljon smoothien raikkaasta ja hieman jouluisesta mausta. Oli kiva huomata, että kaikki raaka-aineet tulivat juuri sopivasti esille ja kanelikaan ei peittänyt mustikan ja omenan hentoa makua. Koostumus oli pehmeä ja täyteläinen. Mikä parasta, se piti nälän loitolla monta tuntia. Jogurtti oli siis oikein hyvä lisäys. Suosittelen. :)

Pahoittelen kuvien laatua, sillä en omista mitään hienoa järkkäriä.
 Joudun siis räpsimään kuvat Iphone 5:lla.


Toivottavasti saatte blogistani inspiraatiota uusien smoothieiden testailemiseen. Hyvää yötä ja mukavia smoothiehetkiä!

Terkuin Ida













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti